Abstract | UVOD: Gušenje, odnosno opstrukcija dišnih putova predstavlja životno ugrožavajuće stanje kod koje je potrebna brza reakcija, te hitno zbrinjavanje dišnog puta osobe. Vrlo je čest razlog posjeta hitnim medicinskim službama, a smatra se vodećim uzrokom smrti u dojenčadi. Opstrukcija dišnih putova može biti djelomična, potpuna, te prijeteća potpuna. Može uzrokovati lakše i teže simptome i znakove, te se kao takva očitovati kao blaga i teška opstrukcija. Postupci prve pomoći se primjenjuju ovisno o prisutnim simptomima i znakovima, a provode se različito kod djece i odraslih. Primjenjuje se poticanje na kašalj, udarci po leđima, pritisci na trbuh (Heimlichov hvat), te postupci oživljavanja u teškim stanjima. Nakon uspješnog oslobađanja dišnih putova od stranog tijela potreban je pregled liječnika kako bi se uočile eventualne posljedice ili komplikacije.
CILJ ISTRAŽIVANJA: Procijeniti znanje studenata sestrinstva o pružanju pomoći kod osobe sa stranim tijelom u dišnom putu. Utvrditi utjecaj srednjoškolskog i fakultetskog obrazovanja na znanje studenata o pružanju pomoći kod gušenja. Usporediti razliku u znanju između studenata prve, druge i treće godine preddiplomskog stručnog studija sestrinstva.
MATERIJAL I METODE: Istraživanje je provedeno na Fakultetu zdravstvenih studija Sveučilišta u Rijeci. U istraživanju je sudjelovalo 69 redovnih studenata sestrinstva, od kojih je 18 (26,1%) prve godine, 27 (39,1%) druge godine, te 24 (34,8%) treće godine. Za prikupljanje podataka korišten je online anketni upitnik, izrađen putem platforme „Google Forms“, sačinjen od četiri skupine pitanja izrađenih od strane autorice ovog rada. Statistička obrada dobivenih podataka obavljena je pomoću osobnog računala. Prikupljeni podaci obrađeni su i analizirani u programu Microsoft Excel pomoću proračunskih tablica, te opisani frekvencijom, odnosno postotnim udjelom.
REZULTATI: Postoji značajna razlika u točnosti odgovora između prve (65,9%), druge (74,6%) i treće (79,5%) godine. Provedenim istraživanjem dobiveni su podaci koji ukazuju da veće znanje i spremnost na pružanje pomoći kod opstrukcije dišnih putova imaju studenti druge i treće godine redovnog studija. Razlog tome je, najviše, slušanje dvaju važnih kolegija, Hitne medicine- sestrinski pristup i Anesteziologije, reanimatologije i intenzivnog liječenja na kojima se obnavljaju i dodatno proširuju znanja i vještine.
ZAKLJUČAK: Iz rezultata dobivenih ovim istraživanjem uočljivo je da je većina ispitanika svjesna važnosti pružanja pomoći u osobe sa stranim tijelom, te pojave potencijalno opasnih stanja ukoliko se ne pruži pomoć na vrijeme. Ispitanici su savladali specifična znanja, te znaju primijeniti postupke koji se provode kod teške opstrukcije dišnih putova, no potrebno je izdvojiti provođenje postupaka kod lakše opstrukcije dišnih putova, gdje su potrebne dodatne edukacije. Velika je važnost kontinuirane edukacije, te obnavljanja znanja i vještina, ne samo studenata, nego i svih zdravstvenih djelatnika. |
Abstract (english) | INTRODUCTION: Choking, ie airway obstruction, is a life-threatening condition that requires a quick reaction and urgent care of the person's airway. It is a very common reason for visiting emergency medical services and is considered to be the leading cause of death in infants. Airway obstruction can be partial, complete, and threatening complete. It can cause milder and more severe symptoms and signs, and as such manifests itself as mild and severe obstruction. First aid procedures are applied depending on the symptoms and signs present, and are performed differently in children and adults. Cough stimuli, blows to the back, pressure on the abdomen (Heimlich grip), and resuscitation procedures in severe conditions are applied. After successful clearance of the airways from a foreign body, a doctor's examination is required to see for possible consequences or complications.
RESEARCH OBJECTIVE: Assess the knowledge of nursing students about providing assistance to a person with a foreign body in the airway. To determine the impact of high school and college education on students' knowledge of choking assistance. Compare the difference in knowledge between students of the first, second and third year of undergraduate professional study of nursing.
MATERIAL AND METHODS: The research was conducted at the Faculty of Health Studies, University of Rijeka. The study involved 69 full-time nursing students, of whom 18 (26,1%) were first-year students, 27 (39,1%) second-year students, and 24 (34,8%) third-year students.
An online survey questionnaire, developed through the Google Forms platform, was used to collect the desired data, consisting of four groups of questions developed by the author of this paper. Statistical processing of the obtained data was performed using a personal computer. The collected data were processed and analyzed in Microsoft Excel using spreadsheets, and described by frequency, ie percentage.
RESULTS: There is a significant difference in the accuracy of the answers between the first (65,9%), second (74,6%) and third (79,5%) year. The research yielded data indicating that second- and third-year full-time students have greater knowledge and willingness to provide assistance in airway obstruction. The reason for this is, most of all, listening to two important courses, Emergency Medicine - Nursing Approach and Anesthesiology, Resuscitation and Intensive Care, where knowledge and skills are renewed and further expanded.
CONCLUSION: From the results obtained by this research, it is evident that most respondents are aware of the importance of providing assistance to persons with a foreign body, and the occurrence of potentially dangerous conditions if assistance is not provided in time. Respondents have mastered specific knowledge, and know how to apply the procedures that are performed in severe airway obstruction, but it is necessary to single out the implementation of procedures in mild airway obstruction, where additional training is required. It is of great importance for continuous education and renewal of knowledge and skills, not only of students, but also of all health professionals. |