Abstract | UVOD: Metode osnovnog održavanja života i upotreba automatskog vanjskog defibrilatora uvelike smanjuje postotak smrtnih i nepovoljnih ishoda srčanog i/ili respiratornog zastoja. Medicinska sestra i tehničar su kroz svoje školovanje osposobljeni za ABCDE pristup pacijentu, kao i za skalu procjene stanja svijesti, osim toga, znaju prepoznati znakove gušenja, srčanog i respiratornog zastoja, te metode pomoći.
CILJ: Cilj istraživanja je utvrditi imaju li medicinske sestre i tehničari Kliničkog bolničkog centra Rijeka dovoljno znanja o osnovnom održavanju života. Specifični ciljevi su utvrditi razliku u znanju medicinskih sestara i tehničara obzirom na razinu obrazovanja, te razinu znanja zaposlenih na odjelima anesteziologije, intenzivne medicine i objedinjenog hitnog bolničkog prijema u odnosu na ostale odjele.
ISPITANICI I METODE: Provedeno je dobrovoljno anonimno istraživanje pomoću anketnog upitnika sastavljenog u dva dijela gdje se u prvom dijelu ispituju sociodemografski podaci, a u drugom dijelu se ispituje znanje kroz 26 pitanja, a pristupilo je 226 ispitanika.
REZULTATI: Rezultati su prikazani pomoću deskriptivne statistike, aritmetičke sredine i standardne devijacije, dok su hipoteze ispitane pomoću T-testa za jedno nezavisno mjerenje, T-testom za 2 nezavisna mjerenja, te ANOVA testom sa LSD post hoc testom. Ovim je istraživanjem potvrđeno kako ispitanici imaju zadovoljavajuće znanje o osnovnom održavanju života, ispitanici sa višim stupnjem obrazovanja imaju više znanja od onih sa srednjom stručnom spremom, te medicinske sestre i tehničari zaposleni na odjelima anesteziologije, intenzivne medicine i objedinjenom hitnom bolničkom prijemu imaju više znanja od ostalih ispitanika zaposlenih na drugim odjelima.
ZAKLJUČAK: Ovakvi rezultati potvrđuju znanje medicinskih sestara i tehničara o osnovnom održavanju života, međutim najmanje točnih odgovora javlja se u području održavanja života kada su u pitanju djeca, što zahtijeva dodatne edukacije iz tog specifičnog područja. Znanja i vještine stečena tijekom školovanja i rada potrebno je obnavljati, te provoditi dodatne edukacije, praktične radionice i slično kako bi u realnoj situaciji znali adekvatno, brže i bolje reagirati. |
Abstract (english) | INTRODUCTION: Basic life support methods and the use of an automatic external defibrillator greatly reduce the percentage of fatal and adverse outcomes of cardiac and/or respiratory arrest. Through their education, the nurse and technician are trained in the ABCDE approach to the patient, as well as in the scale for assessing the state of consciousness, in addition, they know how to recognize signs of suffocation, cardiac and respiratory arrest, and help methods.
OBJECTIVE: The aim of the research is to determine whether the nurses and technicians of the Rijeka Clinical Hospital Center have sufficient knowledge about basic life support. The specific objectives are to determine the difference in the knowledge of nurses and technicians regarding the level of education, and the level of knowledge of employees in the departments of anesthesiology, intensive care medicine and unified emergency hospital admission compared to other departments.
RESPONDENTS AND METHODS: A voluntary, anonymous survey was conducted using a two-part survey questionnaire, where the first part examines sociodemographic data, and the second part examines knowledge through 26 questions, and 226 respondents participated.
RESULTS: Results were presented using descriptive statistics, arithmetic mean and standard deviation, while hypotheses were tested using T-test for one independent measurement, T-test for 2 independent measurements, and ANOVA test with LSD post hoc test. This research confirmed that respondents have satisfactory knowledge of basic life support, respondents with a higher level of education have more knowledge than those with secondary education, and nurses and technicians employed in the departments of anesthesiology, intensive care medicine and unified emergency hospital admission have more knowledge than of other respondents employed in other departments.
CONCLUSION: These results confirm the knowledge of nurses and technicians about basic life support, however, the least correct answers occur in the area of life support when it comes to children, which requires additional education in that specific area. The knowledge and skills acquired during schooling and work need to be renewed, and additional training, practical workshops and the like should be carried out in order to be able to react adequately, faster and better in a real situation. |