Abstract | UVOD – Pojava COVID-19 pandemije uzrokovala je brojne promjene u načinu života ljudske populacije. Prema postojećim podatcima najveća je globalna zdravstvena kriza nakon pandemije gripe 1918. godine. Kako je riječ o pojavi dotada nepoznatog virusa Svjetska zdravstvena organizacija poduzela je mjere u cilju sprječavanja širenja virus i naglog porasta broja zaraženih osoba. U republici Hrvatskoj kao i u drugim zemljama uvođene su različite mjere zaštite stanovništva, a jedna od najdrastičnijih mjera bilo je uvođenje lockdowna. Kako je bilo ograničeno kretanje ljudi, kao i okupljanje većeg broja ljudi, donesena je odluka o uvođenju nastave putem interneta. Takav način izvođenja nastave uvelike je promijenio način pripreme za nastavu kao i izvođenje nastavnog sata. Nastavnicima se promijenila radna okolina, povećana je upotreba informacijsko-komunikacijske tehnologije, a samim tim povećano je vrijeme rada s računalom. Takav način rada donosi više vremena provedenog u sjedećem položaju, a dugotrajan rad s računalom povezuje se s opterećenjem mišićno-koštanog sustava i pojavom simptoma koji ukazuju na promjene u tkivima navedenog sustava.
ISPITANICI I METODE – Cilj je istraživanja utvrditi utjecaj COVID-19 pandemije na tjelesnu aktivnost nastavnika i pojavu simptoma mišićno-koštanog sustava. U istraživanju je sudjelovalo 45 nastavnika Srednje škole Čakovec koji su provodili nastavu prije i za vrijeme COVID-19 pandemije.
REZULTATI – Statističkom obradom podataka utvrđena je značajna razlika u razini tjelesne aktivnosti umjerenog intenziteta koja se povećala za vrijeme COVID-19 pandemije. Ispitanici su značajno povećali bavljenje tjelesnom aktivnosti umjerenog intenziteta (r=0,59, p<0,01), a razina tjelesne aktivnosti visokog intenziteta ostaje donekle ista (r=0,17, p>0,05). Pojava simptoma kod ispitanika koji se redovito bave tjelesnom aktivnošću, nije ništa manja nego kod ispitanika koji nisu redoviti u provođenju tjelesne aktivnost. Ispitanici koji su bili tjelesno aktivni prije i tijekom COVID-19 pandemije nisu imali statistički značajno manje simptoma mišićno-koštanog sustava, odnosno i među onima koji su redovito vježbali (r=0,90, p<0,01) i onima koji nisu (r=82, p<0,01) broj simptoma značajno se povećao. Uočeno je statistički značajno povećanje simptoma mišićno-koštanog sustava za vrijeme COVID-19 pandemije. Gledajući sve simptome zajedno, povećanje je statistički značajno (r=0,92, p<0,01).
ZAKLJUČAK – Razina tjelesne aktivnosti nastavnika tijekom COVID 19 pandemije se povećala, povećao se i broj sati tijekom radnog vremena proveden u sjedećem položaju, a također je povećana pojava i intenzitet simptoma mišićno-koštanog sustava. |
Abstract (english) | INTRODUCTION – The outbreak and spread of the COVID-19 pandemic has caused numerous changes in the way people live. According to the existing data, it has been the largest global health crisis since the 1918 influenza pandemic. As the pandemic was caused by a previously unknown virus, the World Health Organization has taken measures to prevent the spread of the virus and the rapid increase in COVID-19 cases. In the Republic of Croatia and other countries, various measures have been introduced to protect the population. One of the most drastic ones was the lockdown. As the lockdown restricted peoples’ movement and larger gatherings, the government decided to introduce online classes. Such a way of conducting classes has greatly changed the way teachers prepare and conduct their lessons. Teachers’ work environment has changed; the use of information and communications technology has increased, as well as the time teachers spend working on computers. This way of working includes more time spent in a sitting position, and working long hours on a computer puts strain on the musculoskeletal system and can cause symptoms that indicate changes in the tissues of the aforementioned system.
RESPONDENTS AND METHODS – The research aims to determine the impact of the COVID-19 pandemic on the physical activity of teachers and the appearance of musculoskeletal system symptoms The study was conducted among forty-five Čakovec Highs School teachers who held lessons before and during the COVID-19 pandemic.
RESULTS – The gathered statistical data has revealed a significant difference in the level of moderate-intensity physical activity, which has increased during the COVID-19 pandemic. The respondents have significantly increased their moderate-intensity physical activity (r=0.59, p<0.01), while the level of high-intensity physical activity has remained somewhat the same (r=0.17, p>0.05). The symptoms of musculoskeletal pain appeared in subjects who regularly engage in physical activity as well as those who do not exercise regularly. Respondents who were physically active before and during the COVID-19 pandemic did not have statistically significantly fewer symptoms, that is, among those who exercised regularly (r=0.90, p<0.01) and those who did not (r=82, p<0.01), the number of symptoms has increased significantly. The data has shown a statistically significant increase in musculoskeletal pain symptoms during the COVID-19 pandemic. Observing all of the symptoms, the increase is statistically significant (r=0.92, p<0.01).
CONCLUSION – During the COVID 19 pandemic, the level of teachers’ physical activity, the number of working hours spent in a sitting position, and the occurrence and intensity of musculoskeletal pain symptoms have all increased. |