Abstract | Cilj rada: Cilj ovog istraživanja bio je istražiti osobitosti i aktivnosti komunikacije vezane uz dijabetes na društvenoj mreži Facebook.
Metode: Ovo istraživanje provedeno je u razdoblju od 1. siječnja do 1. lipnja 2020. Istraživanje je započelo upisivanjem ključnih riječi „dijabetes i inzulinska rezistencija“ u Facebook pretraživač grupa, da bi se dobio uvid u broj grupa, aktivnosti unutar grupa te njihov broj članova. Istraživač se potom uključio u 4 grupe koje su imale najveću aktivnost i zatražio suglasnost za provođenjem istraživanja. Objave su prikupljane fotografijom zaslona, a zatim su arhivirane i kodirane prema određenim kategorijama.
Rezultati: Analizom aktivnosti grupa utvrđeno je da je od 28 grupa u trenutku istraživanja bilo aktivno 12 grupa. Broj članova u aktivnim grupama kretao se u rasponu od 400 do 15 000 članova. U konačnu analizu uključene su 332 objave. Analizom objava po spolu rezultati su pokazali da je većina objava pripala muškom spolu (69 %) dok je 33,1% objava pripala ženskom spolu (222 vs 110, P<0,001). Najveći broj objava bio je u kategoriji opreme za dijabetičare (N=111; 3,4 %), zatim slijede je regulacija glikemije (N=82; 24,7%), prehrana je činila objava (N=66; 19.9%), podrška i svjesnost (N=38; 11.4%), komplikacije dijabetesa 10,2 % (N=34) a najmanji postotak, 0,3 % imala je kategorija tjelovježbe (N=1). Analiza vrste objava pokazala je da je najveći broj objava bio u tekstualnom obliku (N=236; 71,1%), 27,2 % (N=92) bio je u obliku fotografija, a 1.2 % ( N=4) objava bilo je u obliku video zapisa (P<0,001).
Zaključak: Istraživanja sadržaja grupa o dijabetesu i drugim kroničnim bolestima na društvenim mrežama zdravstvenim djelatnicima mogu dati vrlo vrijedne podatke o prirodi informacija koje se izmjenjuju. S obzirom na dostupnost i brzinu informacija može se pretpostaviti da će zdravstvene ustanove u našem području u budućnosti imati koristi od ovih modela online podrške liječenja. |
Abstract (english) | Aim: The aim of this research was to investigate the characteristics of communication about the topic of diabetes on Facebook social network.
Methods: The research was conducted from January 1st to June 1st 2020. The research started with the entering of key words “diabetes” and “insulin resistance” in Facebook groups search engine, to obtain information about: the number of groups, the group activity and the number of users. Afterwards, the researcher joined four groups that showed the highest activity and requested permission for conducting a content analysis research. Facebook posts were collected with screenshots and then archived and classified into different categories
Results: The activity analysis showed that of 28 groups, 12 were active. The number of members in active groups ranged from 400 to 15000. The final analysis was done on 322 Facebook posts. The analysis of posts by gender showed that 69 % of posts were published by men and 33.1% were published by women (222 vs 110, P<0.001). The analysis of posts by categories showed that the largest number of posts referred to diabetic equipment and supplies (N=111; 3.4%), followed by diabetes complication (10.2%, N=34). The lowest percentage of posts (0.3%) referred to exercise (N=1). Analysis of posts by type showed that the highest percentage of posts were in textual form (N=236; 71.1%), followed by posts in the form of photographs (N=92; 27.2%) and posts in the form of videos (N=4, 1.2%), (P<0.001).
Conclusion: The content analysis of diabetes and other chronic diseases on social networks could provide health care workers with valuable information about the nature of communication among patients. With regard to the accessibility and the speed of sharing communication, we may assume that in the future, health care institutions will have some benefit from these models of online peer support. |