Sažetak | UVOD: Svrha istraživanja je prikazati udio hitnih poziva prema MPDJ-u Primorskogoranskoj županiji (PGŽ), odnosno onih koji su označeni kao crveni prioritet, te pokazati
efikasnost i sinergiju između timova na terenu i MPDJ-a. Prikazat će se također i udio poziva
koji je označen drugim prioritetima, odnosno udio ne hitnih poziva koji, ukazuju na labilnost
primarne zdravstvene zaštite (PZZ), kako u PGŽ, tako i u čitavoj RH, te vrijeme odaziva na
poziv označen crvenim kriterijem u urbanom području.
CILJ ISTRAŽIVANJA: Prikazati udjele crvenih, žutih i zelenih kriterija u
ukupnom broju zaprimljenih poziva u 2022 g. u ZZHM PGŽ kako bi se pokazala
efikasnost i sinergija između MPDJ i timova na terenu, te ukazalo na labilnost primarne
zdravstvene zaštite (PZZ), kako u PGŽ, tako i u cijeloj RH. Specifični ciljevi uključuju
prikaz broja zaprimljenih poziva koji su označeni crvenim kriterijem, a razlog poziva
označen na „Obrascu za prijem poziva“ je „bolest“, te prikaz prosječnog vremena dolaska
na mjesto intervencije (urbano područje) od zaprimanja poziva koji je označen crvenim
kriterijem.
ISPITANICI I METODE: Podatci su prikupljeni iz programa E-hitna Zavoda za
hitnu medicinu Primorsko-goranske županije u razdoblju od 1.1.2022. do 31.12.2022.
godine. Za istraživanje su korišteni podatci o broju intervencija, kriterijima (crveni, žuti,
zeleni) i razlozima poziva unutar crvenog kriterija, te vremenu potrebnom da tim hitne
pomoći stigne na mjesto intervencije, od vremena zaprimanja poziva crvenog kriterija u
urbanom području - ispostava Rijeka. Za prikaz statističkih podataka korištene su metode
grafičkog i tabelarnog prikaza apsolutnih frekvencija i postotaka.
REZULTATI: Tijekom 2022. godine ZHM-PGŽ zaprimio je ukupno 29779
poziva na intervenciju, od čega 4575 poziva označenih crvenim kriterijem, 20191 poziv
označen žutim kriterijem i 5008 poziva označenih zelenim kriterijem, 79% poziva unutar
crvenog kriterija odnosi na intervencije koje su označene kao „bolest“. Prosječno vrijeme
dolaska na mjesto intervencije u urbanom području (ispostava Rijeka) od zaprimanja
poziva koji je označen crvenim kriterijem iznosi 9:54 minute.
ZAKLJUČAK: U ovom radu smo postavili i dokazali tri hipoteze koje potvrđuju
da je sustav hitne službe u Hrvatskoj opterećen pozivima koji ne predstavljaju crveni
kriterij, da je u većini poziva označenih crvenim kriterijem razlog označen kao „bolest“,
te da unatoč opterećenosti hitne službe, timovi hitne službe stižu na mjesto događaj unutar
10 minuta u urbanom području. |
Sažetak (engleski) | INTRODUCTION: The purpose of the research is to show the share of emergency calls to the EMS in the Primorje-Gorski Kotar County (PGC), i.e., those that are marked as red priority, and to show the efficiency and constructive interaction between the field teams and the EMS. It will also show the share of calls marked with other priorities, that is, the share of non-emergency calls that indicate the lability of primary health care, both in PGC and in the whole of the Republic of Croatia, and the response time to a call marked with a red criterion in an urban area.
RESEARCH GOAL: To show the shares of red, yellow and green criteria in the total number of calls received in 2022 in EMS PGC in order to show the efficiency and synergy between EMS and the teams in the field, and indicate the lability of primary health care, both in PGC and throughout the Republic of Croatia. Specific objectives include the display of the number of calls received that are marked with the red criterion, and the reason for the call marked on the "Call Reception Form" is "illness", and the display of the average time of arrival at the intervention site (urban area) from the receipt of the call that is marked with the red criterion.
RESPONDENTS AND METHODS: The data were collected from the E-emergency program of the Institute for Emergency Medicine of the Primorje-Gorski Kotar County in the period from 1 January 2022. until 31.12.2022. years. The research used data on the number of interventions, criteria (red, yellow, green) and reasons for calls within the red criteria, as well as the time required for the emergency team to arrive at the scene of the intervention, from the time of receiving the call of the red criteria in the urban area - the Rijeka branch. Graphical and tabular presentation methods of absolute frequencies and percentages were used to display statistical data.
RESULTS: During 2022, EMS-PGC received a total of 29,779 calls for intervention, of which 4,575 calls marked with red criteria, 2,0191 calls marked with yellow criteria and 5,008 calls marked with green criteria, 79% of calls within the red criteria refer to interventions marked as "disease ". The average time of arrival at the intervention site in an urban area (Rijeka branch) from receiving a call that is marked with a red criterion is 9:54 minutes.
CONCLUSION: In this paper, we set up and proved three hypotheses that confirm that the emergency service system in Croatia is burdened with calls that do not represent the red criteria, that in the majority of calls marked with the red criterion, the reason is marked as "illness", and that despite the workload of the emergency service, emergency teams services arrive at the scene within 10 minutes in an urban area. |