Naslov PSIHIČKI UČINAK TJELESNE AKTIVNOSTI NA OSOBE TREĆE ŽIVOTNE DOBI
Naslov (engleski) PSYCHOLOGICAL EFFECT OF PHYSICAL ACTIVITY IN PERSONS OF THIRD AGE
Autor Marina Šterpin
Mentor Kristijan Zulle (mentor)
Član povjerenstva Ariana Fužinac-Smojver (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Hrvoje Vlahović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Kristijan Zulle (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Fakultet zdravstvenih studija (Katedra za fizioterapiju) Rijeka
Datum i država obrane 2018-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Temeljne medicinske znanosti Anatomija
Sažetak UVOD: Tjelesna aktivnost je svaki oblik pokreta, uključujući kretanje i obavljanje svakodnevnih poslova, kao i sportske i rekreacijske aktivnosti. Redovita tjelesna aktivnost prevenira razvoj mnogih kroničnih bolesti, smanjuje rizik od pada kod starijih osoba te poboljšava mentalno zdravlje i kvalitetu života. Također, aktivan način života pruža priliku za međusobni kontakt s drugim ljudima, zajednicom i okolinom te tako prevenira razvoj antisocijalnog ponašanja. Cilj ovog istraživanja bio je istražiti da li redovita tjelovježba pozitivno utječe na psihičko stanje osoba treće životne dobi, posebice na njihove osjećaje i društvenu aktivnost.
MATERIJALI I METODE: Istraživanje je provedeno na 34 polaznika projekta „Urban Health Centres Europe“ koji se održavao na Fakultetu zdravstvenih studija u Rijeci u 2017./2018. godini. Ispitanici su bili u dobnoj skupini između 54 i 93 godine, od čega je 1 ispitanik bio muškog spola, a ostalih 33 ženskog. Ispitivanje je provedeno pomoću COOP/WONCA tablice koja mjeri 7 aspekata funkcionalnog statusa; tjelesnu aktivnost, osjećaje, dnevne aktivnosti, društvene aktivnosti, bol, opće zdravlje i promjene u zdravlju. COOP/WONCA tablica reflektira pacijentovu procjenu svog funkcionalnog kapaciteta u određeno vrijeme te ispitanici samostalno odgovaraju na pitanja. Ispitanici su COOP/WONCA tablicu ispunjavali u 2 navrata; prije početka samog vježbanja i na kraju, tj. nakon 6 mjeseci redovite tjelovježbe. Treninzi su se provodili u razdoblju od 6 mjeseci, 2 puta tjedno u trajanju od sat vremena (60 minuta), Trening se sastojao od 3 dijela; početnog zagrijavanja, glavnog dijela u kojem su se provodile vježbe snaženja muskulature, vježbe koordinacije, balansa i funkcionalne vježbe, te završnog dijela koji se sastojao od vježbi istezanja, disanja i progresivne relaksacije.
REZULTATI: Statističkom obradom Student T-testom pokazala se statistička značajnost između prvog i drugog mjerenja kod pitanja „Je li Vaše tjelesno zdravlje ili poremećaj osjećajne ravnoteže nepovoljno utjecalo na Vaše društvene, obiteljske, prijateljske i susjedske odnose tijekom dva tjedna?“ (p=0,037) i to u smjeru pogoršanja. Ostali rezultati ne pokazuju statističku značajnost razlike dobivenih rezultata prvog i drugog mjerenja.
ZAKLJUČAK: Premda je bilo za očekivati, poznajući dosadašnja istraživanja na ovu temu, ovo istraživanje nije potvrdilo postavljenu hipotezu o pozitivnom utjecaju redovite tjelovježbe na psihičko stanje ispitanika. Ograničenje ovog istraživanja bio je mali broj ispitanika te ćemo slijedeće istraživanje provesti na većem uzorku.
Sažetak (engleski) INTRODUCTION: Physical activity is every form of movement, including moving and performing everyday activities, as well as sports and recreational activities. Regular physical activity prevents the development of many chronic diseases, reduces the risk of falling in older people, and improves mental health and quality of life. Also, an active way of life provides opportunities for mutual contact with other people, the community and the environment, thus preventing the development of antisocial behavior. The aim of this study was to investigate whether regular exercise positively affects the psychological condition of third-year-olds, especially their feelings and social activity.
MATERIALS AND METHODS: The research was conducted on 34 participants of the project "Urban Health Centers Europe", which was held at the Faculty of Health Studies in Rijeka in 2017/2018. year. Respondents were between the ages of 54 and 93, of whom 1 was male and the other 33 females. The study was performed using a COOP / WONCA table that measures 7 aspects of functional status; physical activity, feelings, daily activities, social activities, pain, general health and changes in health. The COOP / WONCA table reflects the patient's assessment of their functional capacity at a given time and the respondents answer the questions themselves. Respondents filled the COOP / WONCA table on 2 occasions; before the beginning of the exercise itself and at the end, ie after 6 months of regular exercise. The trainings were conducted in a period of 6 months, 2 times a week for an hour (60 minutes). Training consisted of 3 parts; initial warming, the main part of muscular muscle exercises, coordination exercises, balance and functional exercises, and the final part of exercise stretching, breathing and progressive relaxation.
RESULTS: Statistical analysis of the Student T-test showed statistical significance between the first and the second measurements in the question "Is your physical health or disorder of emotional balance adversely affecting your social, family, friendship and neighboring relationships for two weeks?" (P = 0.037) and in the direction of deterioration. Other results do not show statistical significance of differences in the results of the first and second measurements.
CONCLUSION: Although it was to be expected, knowing the current research on this topic, this research did not confirm the hypothesis posed about the positive impact of regular exercise on the psychological condition of the respondent. The limit of this study was a small number of respondents, and we will carry out the following survey on a larger sample.
Ključne riječi
tjelesna aktivnost
tjelovježba
starenje
psihičko zdravlje
Ključne riječi (engleski)
physical activity
exercise
aging
mental health
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:184:924933
Studijski program Naziv: Fizioterapija Vrsta studija: stručni Stupanj studija: stručni Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) fizioterapije (bacc. physioth.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-01-29 10:20:00