Sažetak | Cilj istraživanja: istražiti zadovoljstvo medicinskih sestara na spinalnom odjelu. Istraživalo se važnost i vrste komunikacije, stres na poslu, zadovoljstvo poslom i komunikacijom kao i emocije koje se javljaju kod medicinskih sestara na spinalnom odjelu.
Ispitanici i metode: U statističku obradu uključene su varijable dobi, duljine radnog staža, stručne spreme kod 62 medicinske sestre, od kojih je 6 muških i 56 ženskih, prosječne životne dobi 49 godina (R= 20-66 godina) Najveći broj ispitanika ima srednju stručnu spremu 75,8%) i između 6-15 godina radnog staža na tom odjelu.
Rezultati: Rezultati ispitivanja ukazuju na važnost dobre komunikacije sa bolesnicima. Također je utvrđeno da postoji pozitivna povezanost zadovoljstva poslom, komunikacijom s kolegama (F= 0,391 p<0,01) i nadređenima (F= 0,413 p<0,001). Postoji ispitana povezanost procijenjenog stresa, zadovoljstva poslom i komunikacijom i dobi i to značajna statistička negativna povezanost, odnosno mlađe sestre su generalno pod većim sresom (F= -0,506 p<0,01). Generalno je vrlo dobrim procijenjeno zadovoljstvo komunikacijom sa nadređenima (F= 0,0363 p<0,01). Opća procjena stresa na spinalnom odjelu je statistički značajno negativno povezana sa zadovoljstvom sa komunikacijom s nadređenima (F=- 0,261 p<0,05) , više stresa negativno utječe na zadovoljstvo. Zadovoljstvo poslom, komunikacijom s kolegama i nadređenima su pozitivno povezani (F= 0,391 p<0,01). Kao najznačajnije emocije koje se najčešće javljaju kod medicinskih sestara koje rade sa spinalnim bolesnicima ističu se strpljivost, suosjećajnost, obazrivost, smirenost i poticanje pozitivnog raspoloženja.
Zaključak: Istraživanje je potvrdilo hipotezu da su medicinske sestre koje imaju duži radni staž zadovoljnije u svom radnom okruženju. Zadovoljnije su komunikacijom sa kolegama i nadređenima u odnosu na mlađe sestre koje imaju višu razinu stresa.
Rezultati pokazuju da su zadovoljstvo poslom i komunikacija sa kolegama u pozitivnoj povezanosti. Opća procjena stresa na spinalno odjelu statistički je značajno negativno povezana sa zadovoljstvom komunikacijom sa nadređenima. Najčešći pokazatelji stresa kod medicinskih sestara koje rade na spinalnom odjelu je stalno razmišljanje o poslu (bolesnicima), poteškoće sa spavanjem, umor, bezvoljnost, osjećaj nerazumijevanja okoline.
Komunikacijske vještine iznimno su važne za zadovoljstvo radnim okruženjem medicinske sestre, što nameće kontinuiranu potrebu za edukacijom iz tog područja. |
Sažetak (engleski) | Research objective: The objective of this research was to determine job satisfaction of nurses at the spinal cord injury ward. The research has looked into the significance and type of communication, work stress levels, job satisfaction, satisfaction with communication, as well as emotions that arise amongst nurses working at the spinal cord injury ward.
Research subjects and methods: Statistical analysis has taken into account variables of age, length of employment and education amongst 62 nurses, out of which 6 subjects were male and 56 were female, with median age of 46 years (R=20-66 years). Majority of subjects had medium-skilled professional qualification (75,8%) and between 6-15 years of work experience at the ward.
Results: Research results point to importance of good communication with the patients. Positive correlation between job satisfaction, communication amongst peers (F=0,391 p<0,01) and communication with supervisors (F=0,413 p<0,001) was also determined. Furthermore, research has determined a strong statistical negative correlation between estimated stress levels, job satisfaction, satisfaction with communication and age, showing that younger subjects were generally under higher stress levels (F=-0,506 p<0,01). Satisfaction with communication with supervisors was generally found to be very good (F=0,0363 p<0,01).
General estimate of stress levels at the spinal cord injury ward was found to be statistically strongly negatively correlated with satisfaction with communication with supervisors (F=-0,261 p<0,05), higher stress levels having a negative impact on the satisfaction.
Job satisfaction, communication amongst peers and communication with supervisors were found to be positively correlated (F=0,391 p<0,01). The most significant emotions identified amongst nurses dealing with patients with spinal cord injuries were patience, empathy, consideration, calmness and encouragement of positive attitude.
Conclusion: Research confirmed the hypothesis that nurses with longer work experience have more job satisfaction. They are more satisfied with communication amongst peers and communication with supervisors compared to younger nurses, who also experience higher stress levels. The results demonstrate a positive correlation between job satisfaction and communication with peers. General estimate of stress levels on spinal cord injury ward is significantly statistically correlated to satisfaction with communication with supervisors.
Most common indicators of stress levels amongst nurses at the spinal cord injury ward are constant preoccupation with work (patients), sleeping difficulties, tiredness, apathy and feeling misunderstood. Continuity of education in communication skills proves to be important for satisfaction, both for the nurse and quality of human relationships at work, resulting in more satisfied patients. |