Naslov Stavovi i znanja studenata sestrinstva o eutanaziji i distanaziji
Naslov (engleski) Nursing students attitudes and knowledge about euthanasia and dysthanasia
Autor Dorian Šimić
Mentor Filip Knezović (mentor)
Član povjerenstva Marija Bukvić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dunja Čović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Filip Knezović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Fakultet zdravstvenih studija Rijeka
Datum i država obrane 2023-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak UVOD: Pitanje života i smrti, vječito je pitanje i tema mnogih rasprava od najranije ljudske povijesti. Napredak medicine unaprijedio je liječenje bolesti, modificirao obrazac pobolijevanja i umiranja stanovništva, uz porast kroničnih bolesti. Zbog ovog fenomena, razvila se potreba da se ispravno definiraju pojmovi poput eutanazije i distanazije i u skladu s tim donesu konkretni i nedvosmisleni zakoni, koji bi s jedne strane svima omogućili osnovna ljudska prava i prava pacijenata, a s druge strane, osigurali da se ta prava ne zlouporabe. Sestrinska profesija u samoj svojoj srži je profesija koja brani, poštuje život, ali upravo tu i počinje polemika između eutanazije i distanazije. Kada izlječenje više nije moguće, potrebna je njega s ciljem poštivanja integriteta bolesne osobe zato što je njega bit sestrinske profesije.
CILJ ISTRAŽIVANJA: Svrha ovog rada je ispitati znanja i stavove studenata sestrinstva o eutanaziji i distanaziji, kako bi utvrdili koliko su studenti uopće upoznati s ovim pojmovima i koji faktori (znanje, osobno i radno iskustvo, kultura, religija...) najviše utječu na njihove stavove.
ISPITANICI I METODE: Ispitivanje je provedeno na slučajnom uzorku među studentima Sestrinstva Fakulteta zdravstvenih studije u Rijeci (FZSRI). Istraživanje je provedeno putem anonimnog online upitnika i testa znanja, tijekom lipnja i srpnja 2023. godine. Priprema i statistička obrada podataka napravljeni su u programima Microsoft Excel (verzija 11, Microsoft Corporation, SAD) i STATISTICA 12, Tibco, Kalifornija. Statistička značajnost postavljena je na P-vrijednost manja ili jednaka 0,05.
REZULTATI: U istraživanju je sudjelovalo n=28 ispitanika (M=18%, Ž=82%). Prosječna dob ispitanika je 35 g. Većina ispitanika su vjernici-monoteisti (68%), a čak 89% ispitanika se u privatnom životu susrelo s terminalno bolesnom osobom. Znanja studenata sestrinstva o eutanaziji i distanaziji je osrednje razine.
ZAKLJUČAK: Rezultati istraživanja pokazali su da postoji potreba za boljom edukacijom studenata sestrinstva o pojmovima eutanazije i distanazije na preddiplomskoj i diplomskoj razini studija sestrinstva i to prvenstveno s ciljem boljeg razumijevanja ovih pojmova te pružanja kvalitetnije skrbi za bolesnike u terminalnoj fazi bolesti. Osobna iskustva i religija nemaju značajnog utjecaja na stavove.
Sažetak (engleski) INTRODUCTION: A matter of life and death, it has been an eternal question and topic of much debate since the earliest human history. Advances in medicine have improved the treatment of diseases, modified the pattern of getting sick and dying of the population, with an increase in chronic diseases. Because of this phenomenon, the need has developed to correctly define concepts such as euthanasia and disthanasia and accordingly adopt concrete and unambiguous laws, which on the one hand would allow everyone basic human rights and patients' rights, and on the other hand, ensure that these rights are not abused. The nursing profession at its very core is a profession that defends, respects life, but it is here that the controversy between euthanasia and distantness begins. When healing is no longer possible, care is needed to respect the integrity of the sick person because care is the essence of the nursing profession.
RESEARCH GOAL: The purpose of this paper is to examine the knowledge and attitudes of nursing students about euthanasia and dysentery, to determine how familiar students are with these concepts and which factors (knowledge, personal and work experience, culture, religion...) most affect their attitudes.
RESPONDENTS AND METHODS: The study was conducted on a random sample among nursing students of the Faculty of Health Studies in Rijeka (FZSRI). The survey was conducted through an anonymous online questionnaire and knowledge test, during June and July 2023. The preparation and statistical processing of data was done in Microsoft Excel (version 11, Microsoft Corporation, USA) and STATISTICA 12, Tibco, California. The statistical significance is set to p-value less than or equal to 0.05.
RESULTS: N=28 respondents (M=18%, Ž=82%). The average age of the respondents is 35 years. Most respondents are believers-monotheists (68%), and as many as 89% of respondents have encountered a terminally ill person in their private lives. Nursing students' knowledge of euthanasia and dysplasia is of a mediocre level.
CONCLUSION: The results of the research have shown that there is a need for better education of nursing students about the concepts of euthanasia and disthanasia at the undergraduate and graduate level of nursing studies, primarily with the aim of better understanding these concepts and providing better care for patients in the terminal phase of the disease. Personal experiences and religion have no significant influence on attitudes.
Ključne riječi
distanazija
eutanazija
studenti sestrinstva
znanje i stavovi
Ključne riječi (engleski)
disthanasia
euthanasia
knowledge and attitudes
nursing students
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:184:274765
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: stručni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (bacc. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-18 09:33:43