Abstract | Uvod: Motoričke sposobnosti su latentne motoričke strukture koje su odgovorne za niz motoričkih reakcija te ih je moguće izmjeriti i opisati. Motoričke sposobnosti su brzina, snaga, ravnoteža, izdržljivost, preciznost, fleksibilnost, koordinacija i agilnost. Cilj istraživanja: Glavni cilj ovoga istraživanja bio je ispitati razliku između motoričkih sposobnosti djece s intelektualnim teškoćama i djece tipične populacije. Uz ispitivanje razlika između ispitivanih skupina u motoričkim sposobnostima, jedan od ciljeva je bio ispitati razliku u indeksu tjelesne mase između kontrolne i eksperimentalne skupine. Ispitanici i metode: U istraživanju je sudjelovalo 30 ispitanika. Eksperimentalna skupina sastojala se od 15 učenika s intelektualnim teškoćama polaznika OŠ Voštarnica, a kontrolna skupina od 15 učenika tipične populacije polaznika OŠ Benkovac. Ispitivala se motorička sposobnost ravnoteže pomoću testa stajanja na jednoj nozi, za mjerenje fleksibilnosti korišten je test pretklona trupa, za snagu test podizanja trupa iz ležećeg u sjedeći položaj, za koordinaciju test odbijanja lopte od zid, za brzinu test tapinga rukom. Pomoću testa skupljanja kovanica ispitala se fina motorika. Izmjereni su i zabilježeni podaci o visini i masi pojedinog ispitanika u svrhu računanja indeksa tjelesne mase.
Rezultati: Rezultati su potvrdili pet od sedam postavljenih hipoteza. Dokazano je da djeca s intelektualnim teškoćama postižu statistički značajno lošije rezultate u testovima za ispitivanje motorčkih sposobnosti. Postižu lošije rezultate u području ravnoteže, koordinacije, snage i brzine. Za motoričku sposobnost fleksibilnosti nije pronađena statistički značajna razlika između skupina. Osim toga dokazano je da djeca s intelektualnim teškoćama postižu lošije rezultate u testu za ispitivanje fine ručne motorike. Računanjem indeksa ITM dokazano je da djeca s intelektualnim teškoćama imaju veći ITM u odnosu na djecu tipične populacije. Zaključak: Ovaj rad je pokazao da djeca s intelektualnim teškoćama postižu lošije rezultate u testovima za mjerenje motoričkih sposobnosti u odnosu na djecu tipične populacije. Rezultati potvrđuju ranija istraživanja na ovu temu i upućuju na potrebu za daljnjim istraživanjima i oblikovanjem treninga i rehabilitacije za djecu i odrasle s intelektualnim teškoćama. |
Abstract (english) | Introduction: Motor skills are latent motor structures responsible for a range of motor reactions, which can be measured and described. Motor skills include speed, strength, balance, endurance, precision, flexibility, coordination, and agility. Research Objective: The main objective of this research was to examine the differences in motor skills between children with intellectual disabilities and children from the typical population. In addition to examining the differences between the groups in motor skills, another goal was to investigate the difference in body mass index (BMI) between the control and experimental groups.
Participants and Methods: A total of 30 participants were included in the study. The experimental group consisted of 15 students with intellectual disabilities attending Voštarnica Primary School, while the control group consisted of 15 students from the typical population attending Benkovac Primary School. Motor skills were assessed using various tests: balance was evaluated with the one-leg standing test, flexibility was measured with the trunk forward bend test, strength was assessed with the sit-up test, coordination with the ball bouncing off the wall test, and speed with the hand tapping test. Fine motor skills were evaluated with a coin-picking test. Additionally, height and weight data were recorded for each participant to calculate their body mass index.
Results: The results confirmed five out of the seven hypotheses. It was proven that children with intellectual disabilities achieve statistically significantly lower scores on motor skills tests. They perform worse in the areas of balance, coordination, strength, and speed. No statistically significant difference was found between the groups for flexibility. Additionally, it was shown that children with intellectual disabilities perform worse in fine motor skills tests. The calculation of BMI indicated that children with intellectual disabilities have a higher BMI compared to children from the typical population. Conclusion: This study demonstrated that children with intellectual disabilities achieve lower scores in motor skill tests compared to children from the typical population. The results support previous research on this topic and highlight the need for further studies and the development of training and rehabilitation programs for children and adults with intellectual disabilities. |